Thursday, September 17, 2009

KERAJAAN SELANGOR-TUAN TANAH GEDAUNG

Dengar cerita ramai di kalangan sahabat handai exco Selangor dah mula dapat tanah. Kok tanah kerajaan negeri tak apalah jugak... memang layak kerajaan negeri yang sedang berkuasa berbuat demikian, tapi yang menyedihkan ada dikalangan mereka diberikan kebenaran sementara (TOL) tanah tanah yang sebelum ini diwartakan sebagai kawasan lapang.

Kalau tak salah, (cubalah semak) sorang dua pengikut parti memerintah diberikan hak sementara menggunakan kawasan lapang untuk kepentingan peribadi. Kita jangan lupa, setiap kawasan yang nak dibangunkan memang termaktub dalam syarat syarat merancang, supaya menyediakan kawasan lapang bagi kegunaan orang ramai.

Dalam ertikata lain, kawasan lapang dalam sesuatu kawasan yang diwartakan sebagai kawasan lapang adalah milik penduduk. Bila disebut milik penduduk bermakna ianya milik rakyat dan bukan individu.

Tapi disebabkan terlalu ingin membeli pengaruh, akibatnya kawasan lapang milik rakyat ini dihalalkan bagi kegunaan individu tertentu. Akibatnya rakyat yang lain melopong. Apa dah jadi dgn MB Selangor ni. Tan Sri Khalid Ibrahim takkan buat pekak jer.... Tengok tengoklah sikit masalah rayat ni. Cuba sesekali pergi ke DUN Kinrara. Tanya masalah rakyat kat sana, maka akan pecahlah cerita bagaimana satu kawasan lapang yang diwartakan sejak dulu kala kini menjadi milik individu.

Saya masih ingat, kira kira 6 atau 7 tahun lalu, Dato Dr Hj Mohamad Satim Diman merancang nak buat pembangunan di salah satu kawasan lapang kat Kinrara bagi kegunaan dan kepentingan rakyat sekeliling. Pembangunan tersebut membabitkan jutaan ringgit. Bila ianya berjaya dilaksanakan nanti, akan memberi manafaat kepada semua rakyat.

Tapi disebabkan ada bantahan, pemimpin BN ketika itu amat peka, maka rancangan tersebut dibatalkan. Tukang bantah ketika itu puak puak pembangkang ini jugaklah. Tapi hari ini dah terbalik, kawasan lapang diambil alih oleh individu tertentu dan kerajaan PR buat pekak je.

Kalau dah pekak tak apalah jugak, lagi membingungkan mereka langsung tak nak endahkan pandangan yang lain.

Jadi nak nasihatkan Khalid serta kunco konconya, pekalah sikit masalah rakyat ni. Menifasto cukup cantik tapi rupa rupanya hanya menanam tebu di tepi bibir saja. Pada rakyat Kinrara, bangkitlah..... jangan biar kepentingan anda dirampas di depan mata.

No comments:

Post a Comment